“…The generation that bought more shoes” och andra låtar man måste lyssna på
Den här veckan har jag tänkt mycket på låttitlar. I förslagsfloden på strömningsplattformarna är det ofta titeln som får mig att provspela en låt. Det kan vara något enkelt, som Oh no eller en mer ogenerad flört, som Things it would have been helpful to know before the revolution eller något man direkt både förstår och inte, som
You are the generation that bought more shoes and you get what you deserve. Det finns förstås också hela albumtitlar som verkar åkalla eller inkalla en, som den här:
Bra titlar finns, faktiskt, överallt, till och med för låtar som inte skrivits än. Appen Oblique strategies är en kortlek och metod från 1970-talet av Peter Schmidt och Brian Eno omvandlad till digital form, som föreslår olika sätt att vända på invanda handlingar och tankar när man skapar musik eller konst. En del uppmaningar är fantastiska låttitlar, som Consider different fading systems eller dagens tips:
På ryggen av en fastighetstvättare på stan i förra veckan läser jag felaktigt Evighetstvätt och efter en dokumentär blir jag besatt av tanken på att Sharks (are) older than trees.
Det är svårt att säga vad som gör att en låttitel fångar en, men det handlar kanske om att säga något på ett lite annat sätt utan att det blir krystat. Att säga något väldigt vanligt funkar ju också, ibland. Kanske sitter det mer i lyssnarens humör. Eller i att något i mig känner igen något i dig. Eller tror att den gör det.
En del låttitlar blir man rakt tveksam till om det är en låt man orkar med. Men man måste ändå ta reda på vad det är för något, och det kan visa sig bli en av de bästa låtar du hört.